
Verkoop anonieme OV-chipkaart stopt vanaf 1 juli
Algemeen 38 keer gelezenZeeland - De anonieme OV-chipkaart is vanaf 1 juli niet langer verkrijgbaar. Het openbaarvervoerssysteem maakt daarmee een volgende stap in de overgang naar nieuwe betaalmethoden, meldt Translink.
De kaart wordt al langere tijd geleidelijk vervangen door OVpay. Reizigers kunnen daarmee in- en uitchecken met een betaalpas, creditcard of smartphone. Sinds november 2025 is ook de nieuwe OV-pas beschikbaar.
De anonieme OV-chipkaart blijft voorlopig nog wel geldig, maar de verwachting is dat deze eind volgend jaar volledig verdwijnt. Met de nieuwe systemen worden reisgegevens en abonnementen gekoppeld aan een online account in plaats van opgeslagen op de kaart zelf.
De OV-pas lijkt qua gebruik op de huidige chipkaart, maar werkt technisch anders. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om de pas digitaal toe te voegen aan een smartphonewallet. Daarnaast blijven er anonieme varianten beschikbaar voor reizigers die liever niet met een bankpas of telefoon reizen.
Volgens Translink wordt inmiddels een groot deel van de ritten al betaald met een betaalpas of creditcard. Vooral bij ritten tegen het normale tarief is dat inmiddels de meerderheid.
Het aantal anonieme OV-chipkaarten in omloop daalt ondertussen snel. Eind vorig jaar waren er nog ruim vier miljoen geldig, ruim een miljoen minder dan een jaar eerder.















