2 maart 2021

John van Tol coördineert vermissingszaken: ‘’Iedere vermissing is er één te veel’’

Een persoon als vermist opgeven is voor de achterblijvers verdrietig en een emotionele rollercoaster, volgens John van Tol is Operationeel Specialist Coördinator Vermiste Personen voor de regio Zeeland en West-Brabant. Zodra hij een melding krijgt van een mogelijke vermissing coördineert hij, vanuit het politiebureau, het proces. Met als doel de persoon zo snel mogelijk terug te vinden.

 

‘’2020 was een druk jaar,’’ vertelt John terwijl hij de cijfers erbij pakt. Hij laat zien dat er landelijk 27.500 mensen vermist raakten, dat is gemiddeld 75 per dag. In Zeeland staat het aantal vermiste personen op 593 mensen, waarvan meer dan 200 kinderen. Opvallend veel volgens John, maar dit heeft mede te maken met de stranden in Zeeland. ‘’Iedere regio heeft een aantal coördinatoren zodat we 24 uur per dag advies kunnen geven. Wij doen niet zelf de onderzoeken, maar we brengen advies uit zodra de melding binnenkomt en monitoren uiteindelijk het proces zodat het goed verloopt,’’ legt John uit. Jaarlijks blijven er ongeveer vijf vermissingszaken openstaan omdat deze mensen niet op korte termijn worden gevonden.

 

Urgentie

Als achterblijvers een persoon als vermist opgeven, krijgen ze niet meteen John aan de lijn. ‘’Je komt eerst bij de meldkamer binnen. Zij bekijken of het wel of niet urgent is. Collega’s gaan de straat op om een goed beeld te krijgen van de situatie. Ze gaan een vragenlijst af en er worden foto’s opgevraagd. Als het aan de telefoon al duidelijk is dat het om een urgente vermissing gaat, bijvoorbeeld omdat ze weten dat iemand zichzelf van het leven wil beroven, dan gaan er extra eenheden gelijk naar de locatie toe.’’ Op de vraag of achterblijvers vaak het gevoel krijgen dat het lang duurt voordat de politie actie onderneemt verzekerd John: ‘’We wachten bij geen enkele melding een minuut langer met zoeken. Op de achtergrond beginnen er altijd lijntjes te lopen, door bijvoorbeeld achtergrondinformatie van de persoon op te vragen. Iedere vermissing is één te veel.’’

 

Safe and healthy check

Een inschatting maken van de mate van urgentie is een belangrijke taak voor John en tevens een lastige omdat hij snel en adequaat moet reageren. ‘’In 99% van de gevallen worden de personen in goede gezondheid teruggevonden,’’ vertelt hij met gepaste trots. Daarnaast maken mensen een bewuste keuze om te verdwijnen, hoe vervelend dit voor de achterblijvers is. ‘’Als iemand dan wordt gevonden, in binnen- of buitenland, is het voor de politie belangrijk om ‘safe and healthy check’ uit te voeren. Door privacyregels kunnen wij de achterblijvers alleen melden dat de persoon in kwestie in goede gezondheid verkeert, maar niet waar hij of zij verblijft. Dit moeten we respecteren, maar het blijven verdrietige situaties.’’

 

Social media

John legt uit dat het plaatsen van vermissingsberichten op social media door familieleden of vrienden regelmatig voorkomt. ‘’Ik heb vaak gesprekken met achterblijvers over dit onderwerp. Daarbij geef ik altijd aan: denk goed na wat je gaat doen. Op het moment dat ze ervoor kiezen om een foto inclusief emotioneel bericht op social media te zetten, weet dan dat dit nooit meer van internet verdwijnt. Stel, 25 jaar later wordt er gezocht op zijn of haar naam en je komt weer de foto en het verhaal tegen terwijl de persoon uiteindelijk is teruggevonden. Dan achtervolgd het de persoon nog jaren later.’’ Begripvol geeft John een laatste tip mee: ‘’Bedenk vooraf goed de consequenties van je daden op social media.’’

 

Het opgeven van vermiste personen kan via het telefoonnummer:  0900-8844. Bij spoed bel dan 112.

 

 

 

Categorieën:

Meer nieuws

Bekijk alle nieuwsberichten