28 april 2020

Hart van Kapelle – Janet Back, Oefentherapie Kapelle & Reimerswaal

Nu in deze tijd meer mensen thuiswerken is het van belang dat er aandacht wordt besteed aan de werkplek en werkhouding. Werken achter een laptop aan de eettafel kan lichamelijke klachten veroorzaken. Daarnaast kan ook het slapen minder goed gaan doordat ons dagelijks ritme is veranderd, er misschien zorgen zijn of werk- en privézaken nu minder gescheiden zijn. Bovenstaande situaties zijn op dit moment relevante hulpvragen die ik als oefentherapeut nu vaak hoor. Gelukkig kan ik, nu de praktijk door de coronamaatregelen gesloten is, via videoconsulten heel gericht mensen hiermee helpen. Een aantal tips zal ik hieronder noemen. Maar voor een specifiek behandeladvies kunt u het beste even contact opnemen met de praktijk. Dan kan ik rustig uitleggen wat ik voor u kan betekenen.

• Een laptop is niet bedoeld om de hele dag achter te werken, het beeldscherm staat in verhouding te laag, wat
meer belasting op de nek en bovenrug oplevert. Zet daarom de laptop op een verhoging (bijv. een stapel boeken)
zodat de bovenrand op ooghoogte staat. Leg een los toetsenbord en losse muis op de tafel ongeveer 8 centimeter van de tafelrand vandaan als je geen armleuningen hebt. Dan kunnen de armen op tafel rusten en belast je niet onnodig je nek- en schouderspieren.
• Zorg voor een stoel die goede ondersteuning in de rug biedt. Een kussentje of opgevouwen handdoek in de onderrug kan extra steun geven. Zo kun je rechtop zitten zonder dat de rugspieren verkrampt raken.
• De ellebogen zijn in een hoek van ca. 90 graden waarbij de bovenarmen verticaal zijn. Is de tafel te hoog? Zoek dan een hogere stoel of ga op kussens zitten. Zorg er wel voor dat de voeten nog steeds plat op de grond kunnen, gebruik eventueel een voetenbankje.
• Probeer iedere 30 minuten even kort te bewegen. Het kan zijn dat je even opstaat om wat te drinken te pakken, maar het kan ook even een kleine oefeningen zijn. Bijvoorbeeld kleine cirkels maken met je schouders, je hoofd even rustig van links naar rechts draaien of je even uitstrekken met je armen in de lucht.
• Probeer een overgang van werk naar privé in te bouwen zoals je die zou hebben door bijvoorbeeld de reistijd die je normaal hebt. Fietste je anders iedere dag 20 minuten naar je werk, probeer dan nu aan het eind van je werkdag ook even 20 minuten te wandelen of te fietsen. Uiteraard om de beweging, maar ook om even ‘los’ te komen van werkzaken.
• Ruim iedere dag aan het eind van je werkdag je bureau op en maak een to-do-lijst voor de volgende
dag. Dat zorgt voor meer rust in je hoofd.
Meer informatie? Kijk op www.oefentherapie kapelle.nl of bel: 0113-330791
Categorieën:

Meer nieuws

Bekijk alle nieuwsberichten