1 december 2020

De Scheldepost 75 jaar! Dave Herselman, voormalig uitgever

‘’Als klein jongetje had ik niet het idee dat ik de drukkerij/uitgeverij over zou nemen’’

 

De Scheldepost bestaat in 2020 al 75 jaar. In de loop der jaren heeft de lokale krant van Kapelle veel meegemaakt. De komende edities licht Trainews Media het proces van het maken van De Scheldepost uit. In deel één van deze serie is aan het woord: Dave Herselman, voormalig uitgever van de krant. Terwijl Dave Herselman begint te vertellen over De Scheldepost, haalt hij een aantal exemplaren tevoorschijn uit 1945. ‘’Officieel bestond De Scheldepost al in 1944, maar toen kreeg het nog de naam De Luisterpost. De Scheldepost mocht niet van de Duitsers, maar waarom dat weet ik niet precies. Uiteindelijk is de naam in december 1944 toch veranderd.’’ De vader van Herselman is in 1940 een drukkerij/uitgeverij begonnen aan de Weststraat op Kapelle. Later is hij naar de Biezelingsestraat verhuisd en heeft daar, naast zijn huis, de drukkerij voortgezet tot zijn zoon Dave het in 1972 heeft overgenomen. ‘’Vroeger was het zo dat je ging helpen in de zaak van je ouders, maar ik had als klein jongetje niet het idee dat ik de drukkerij/uitgeverij over zou nemen,’’ lacht hij. ‘’Uiteindelijk, toen ik het overnam, was ik al getrouwd en stond ik daar helemaal achter.’’ Wekelijkse uitgave Na de overname is de Scheldepost wekelijks uitgekomen in plaats van één keer in de twee weken. ‘’De krant werd goed gelezen en we merkten dat mensen daar wel behoefte aan hadden, maar ook om de adverteerders een beetje tegemoet te komen. Het ene bedrijf heeft reclame voor om de veertien dagen en de ander had iedere week reclame. Tegenwoordig heb je bedrijven die reclame hebben voor een dag, ten opzichte van toen is er veel verandert.’’ Wat ook anders was in die tijd, is dat de krant toen vooral vol stond met advertenties. ‘’Er stonden wel wat redactionele stukken in, maar dat is pas echt anders geworden sinds Trainews Media het heeft overgenomen. Foto’s plaatsten we vroeger helemaal niet, dat ging in die tijd echt wat moeilijker. Dat is later wel anders geworden, bijvoorbeeld als we Kapelse dag hadden of Oranjefeest, dan maakten we een pagina met een fotocollage.’’ Langs de deuren Het was hard werken voor Herselman en de andere werknemers binnen de drukkerij/uitgeverij. Lachend gaat hij verder: ‘’Iedere dinsdag ging ik langs de adverteerders om de advertenties op te halen. Dan moest je soms wachten omdat ze op het laatste moment nog een advertentie moesten maken. Soms kreeg je dan een papierenversie en soms zeiden ze: ‘deze week even niet hoor’, dus dan ging je voor niets langs. Zo heb ik dat jaren iedere week gedaan, dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Gelukkig kwam op een gegeven moment internet en e-mail en konden de adverteerders het zelf aanleveren.’’ Vanaf 2013 heeft Herselman De Scheldepost ‘losgelaten’ en toch vindt hij het nog steeds leuk als de krant op de mat valt. ‘’Het is zodanig verandert dat het niet meer voelt als ‘mijn’ krant, maar ik vind het er wel mooi uitzien en lees het nog steeds iedere week heel graag.’’

Meer nieuws

Bekijk alle nieuwsberichten